ΠΟΣΟ ΚΟΣΤΙΖΕΙ ΕΝΑ ESHOP
Το κόστος κατασκευής ενός eshop φαίνεται να είναι ένα από τα βασικότερα ερωτήματα που απασχολεί τους επιχειρηματίες που σκέφτονται να κάνουν το επόμενο βήμα για την επιχείρησή τους και να δημιουργήσουν ένα ηλεκτρονικό κατάστημα.
Για τις S.E.O. ανάγκες του δικού μου site, αλλά και των πελατών μου, κοιτάω συχνά τις ”τάσεις” στα αποτελέσματα αναζήτησης της Google. Τον τελευταίο καιρό έχω παρατηρήσει μια κατακόρυφη αύξηση σε ερωτήματα σχετικά με την δημιουργία ενός ηλεκτρονικού καταστήματος, καθώς και ερωτήματα σχετικά με το κόστος δημιουργίας ενός eshop.
Έτσι αποφάσισα να προσπαθήσω να ξεκαθαρίσω λίγο το τοπίο, μιας και είναι σίγουρο πως στην προσπάθειάς σας να βγάλετε άκρη για το πόσο θα σας κοστίσει ένα ηλεκτρονικό κατάστημα, θα πέσετε πάνω σε τιμές που θα έχουν τεράστιες αποκλίσεις με αποτέλεσμα να μπερδευτείτε περισσότερο.
Συχνά και εγώ πέφτω πάνω σε διάφορες διαφημίσεις, για eshop που οι τιμές κατασκευής ξεκινάνε από 200-300€ και άλλες που μιλάνε για κόστος κατασκευής 2000€, 3000€ ή παραπάνω. Συγκεκριμένα εχθές είδα μια διαφήμιση στο facebook για κατασκευή eshop ΔΩΡΕΑΝ. Και για την ακρίβεια το διαφημιστικό έγραφε ” Κατασκευή eshop από 6000€ – ΤΩΡΑ ΔΩΡΕΑΝ”
Είναι όμως δυνατόν να ισχύει κάτι τέτοιο; και ακόμα και αν παραβλέψουμε το δωρεάν (που μπορούμε εύκολα να καταλάβουμε οτι κάτι κρύβει) γιατί υπάρχουν τόσο μεγάλες αποκλίσεις στο κόστος κατασκευής ενός eshop; Τι διαφορές έχουν μεταξύ τους;
Αυτά και άλλα ερωτήματα θα απαντηθούν όσο πιο απλά και κατανοητά γίνεται στην συνέχεια του άρθρου.
ΑΠΟ ΤΙ ΕΞΑΡΤΑΤΑΙ ΤΟ ΚΟΣΤΟΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ ΕΝΟΣ ESHOP
Ας δούμε κάποια βασικά στοιχεία ενός ηλεκτρονικού καταστήματος και σε τι ποσοστό μπορούν να επηρεάσουν την τιμή και το συνολικό κόστος κατασκευής.
Η ΒΑΣΗ ΤΟΥ ESHOP – CMS vs CUSTOM
Λέγοντας βάση εννοώ το πρόγραμμα που θα τρέχει το eshop, την δομή του. Θα βασίζεται σε κάποια γνωστή πλατφόρμα όπως είναι το wordpress, το opencart, το prestashop, το magento, το shopify και άλλα ή θα είναι custom;
Λέγοντας custom σημαίνει οτι ο κατασκευαστής του eshop θα “ανακαλύψει τον τροχό από την αρχή” μόνο για εσάς. Θα φτιάξει δηλαδή όλη την λειτουργικότητα, όλες τις σελίδες, την εμφάνιση των προϊόντων, του καλαθιού, του ταμείου, των μηνυμάτων που πηγαίνουν στον διαχειριστή και στον πελάτη, τις ειδικές φόρμες επικοινωνίας και εκατοντάδες άλλα πράγματα που δεν μπορείτε να φανταστείτε, όλα από την αρχή. Όλο αυτό θα κρατήσει τουλάχιστον ένα-δυο μήνες και μοιραία θα ανεβάσει κατακόρυφα το κοστολόγιο. Προσωπικά πιστεύω πως αν δεν είστε ο Κωτσόβολος ή τα Public δεν υπάρχει κανένας λόγος να πάτε σε eshop γραμμένο σε custom κώδικα.
Από την στιγμή που διαβάζετε αυτό το άρθρο, υποθέτω πως δεν διατίθεστε να δώσετε 10-20 ή 30.000€ για ένα eshop άρα πάμε στην επόμενη επιλογή που είναι τα έτοιμα cms όπως το WordPress, το Opencart, το Prestashop κτλ.
Τα συγκεκριμένα προγράμματα είναι δωρεάν και ανοιχτού κώδικα, και ο χρόνος που απαιτείται για την εγκατάστασή τους και την δημιουργία των βασικών λειτουργικών σελίδων όπως το καλάθι, το ταμείο κτλ, είναι λιγότερος από μια ώρα!!!
Κάποιοι άλλοι έχουν δουλέψει χρόνια, προσπαθώντας να τα τελειοποιήσουν, ώστε να μπορούμε εμείς με ένα κλικ, να έχουμε τα βασικά και να χτίσουμε ένα ηλεκτρονικό κατάστημα.
Οπότε έχοντας έτοιμη την βασική λειτουργικότητα, ο προγραμματιστής θα ασχοληθεί με την τροποποίηση του κώδικα όπου και αν χρειάζεται, με τις λειτουργίες που απαιτούνται από το συγκεκριμένο project, και με το design.
Υπέροχα λοιπόν, καταλήξαμε οτι θέλουμε να φτιάξουμε το eshop σε ένα από τα γνωστά cms, ώστε να κρατήσουμε χαμηλά το κόστος κατασκευής, τι άλλο πρέπει να ξέρουμε;
ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ
Νούμερο 2 παράγοντας κόστους κατασκευής ενός eshop είναι η λειτουργικότητα που θα έχει. Και τι εννοώ με αυτό
Σχεδόν όλα τα cms έρχονται με κάποια συγκεκριμένη λειτουργικότητα. Σελίδες για διάφορες κατηγορίες προϊόντων, σελίδα παρουσίασης προϊόντος, σελίδα καλαθιού και ταμείου, βασικές ειδοποιήσεις με email για νέες αγορές και μειωμένο στοκ κτλ.
Πολλές φορές όμως οι βασικές λειτουργίες δεν καλύπτουν τις ανάγκες μας και χρειάζεται να προσθέσουμε έξτρα λειτουργικότητα. Όσο αυξάνονται οι εξτρά λειτουργίες, τόσο αυξάνεται το τελικό κόστος κατασκευής του eshop.
Μερικά παραδείγματα έξτρα λειτουργικότητας είναι τα εξής:
- Μετάφραση σε 2 ή και περισσότερες γλώσσες και μετατροπή νομισμάτων
- Δυνατότητα χονδρικής – διαφορετικές τιμές ανα κατηγορία πελάτη
- Παραμετροποίηση κόστους μεταφορικών ανά περιοχή ή βάρος παραγγελίας
- Πληρωμή με πιστωτικές – χρεωστικές κάρτες
- Συστήματα επιβράβευσης με πόντους
- Εξαγωγη xml και σύνδεση με Skroutz – Bestprice
- και πολλά ακόμα
Τα περισσότερα από αυτά είναι πρόσθετα που κοστίζουν από 50 – 100€ το καθένα και πρέπει να τα αγοράσουμε και να τα συνδέσουμε στο eshop. Κάποιες φορές, κάποια συγκεκριμένη λειτουργία που θέλει ο πελάτης δεν υπάρχει διαθέσιμη σε κάποιο πρόσθετο, οπότε θα πρέπει να την φτιάξει ο προγραμματιστής κατά παραγγελία και θα χρεωθεί αναλόγως της πολυπλοκότητας και του χρόνου που χρειάσθηκε για να αναπτυχθεί.
ΣΧΕΔΙΑΣΤΙΚΗ ΠΑΡΑΜΕΤΡΟΠΟΙΗΣΗ
Ένας ακόμα παράγοντας που επηρεάζει το τελικό κόστος κατασκευής ενός eshop είναι ο σχεδιασμός.
Η πιο οικονομική επιλογή είναι να χρησιμοποιηθεί το default theme του εκάστοτε cms, και να γίνουν ελάχιστες αισθητικές παρεμβάσεις. Η αμέσως επόμενη επιλογή την οποία και η συστήνω είναι να αγοραστεί ένα premium theme το οποίο θα ταιριάζει στις ανάγκες του συγκεκριμένου project. Τα premium themes έχουν συνήθως κόστος από 60 εως 100€ και μας δίνουν πολλές επιλογές εικαστικής παραμετροποίησης, χωρίς να απαιτούν ώρες προγραμματισμού. Το θετικό τους είναι οτι μπορείτε να δείτε τα demo και να διαλέξετε μαζί με τον προγραμματιστή σας, αυτό που σας αρέσει περισσότερο.
ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΕΣ ΚΑΤΩ ΑΠΟ ΤΟ ΚΑΠΟ
Υπάρχουν πολλά πράγματα που συμβαίνουν στο παρασκήνιο σε ένα eshop που δεν είναι άμεσα ορατά, αλλά συμβάλουν στην σωστή λειτουργία του. Μερικά από αυτά είναι τα εξής:
- Βελτιστοποίηση κώδικα. Με απλά λόγια αφαίρεση του περιττού κώδικα ή συμπίεση – σμίκρυνση του, ώστε το site να δουλεύει πιο ομαλά και να έχει καλύτερους χρόνους φόρτωσης σελίδων
- Συμπίεση εικόνων. Οι φωτογραφίες είναι συχνά υπεύθυνες που κάποια eshop έχουν υψηλούς χρόνους φόρτωσης. Αν μια φωτογραφία έχει μέγεθος 3-4 mb και χρησιμοποιηθεί ως εικόνα προϊόντος, φανταστείτε την σελίδα μιας κατηγορίας προϊόντων που θα παρουσιάζει ταυτόχρονα 18 προϊόντα. 18 Χ 4 = 72 ΜΒ μέγεθος σελίδας. PROBLEM !
- Βελτιστοποίηση SEO. Δεν το βλέπετε, αλλά πρέπει να είναι εκεί. Γιατί ποιο είναι το νόημα να έχουμε το καλύτερο eshop αλλά να είναι θαμμένο στην 10η σελίδα της google. Δεν θα το δει ποτέ κανείς !
Αυτά και αρκετά ακόμα δεν είναι δεδομένα στην κατασκευή ενός eshop. Οι επαγγελματίες όμως που θα μπουν στην διαδικασία να τα εφαρμόσουν δεν θα το κάνουν δωρεάν.
THE X FACTOR
Τι είναι το x factor και πως μπορεί να επηρεάσει το κόστος κατασκευής ενός eshop; Έχει να κάνει με τον άνθρωπο / εταιρεία που θα αναλάβει την κατασκευή του eshop. Πόσο κοστολογεί τον χρόνο του, τις γνώσεις του, την εμπειρία του. Πόσα άτομα θα ασχοληθούν με το project σας και πόσο καλό είναι το after sales του.
Η δημιουργία ενός eshop εκτός από το τεχνικό κομμάτι εμπεριέχει και μια καλλιτεχνική πλευρά. Η οποία δεν κοστολογείται εύκολα. Φανταστείτε να θέλετε να κάνετε μια ανακαίνιση στο φυσικό σας κατάστημα. Η αμοιβή ενός διάσημου decorater θα είχε μεγάλη απόκλιση από την αμοιβή ενός φοιτητή εσωτερικής διακόσμησης.
ΠΑΓΙΑ ΚΟΣΤΗ ΕΝΟΣ ESHOP
Μέχρι τώρα αναλύσαμε τους παράγοντες που επηρεάζουν το συνολικό κόστος κατασκευής ενός eshop. Υπάρχουν όμως άλλα έξοδα, έκτακτα ή πάγια που πρέπει να γνωρίζετε πριν κάνετε το επόμενο βήμα;
Ναι υπάρχουν κάποια βασικά πάγια κόστη. Ας δούμε ποιά είναι αυτά
- DOMAIN: Το κόστος του είναι αμελητέο αλλά το αναφέρω τώρα στην αρχή για να μην σας αποθαρρύνω. Το domain είναι η διεύθυνση – όνομα που θα έχει το eshop, πχ. www.todomainmou.gr. Το κόστος του είναι μόλις 20-25€ κάθε 2 χρόνια.
- HOSTING – ΦΙΛΟΞΕΝΙΑ: Η φιλοξενία είναι ένα από τα πιο παρεξηγημένα αλλά πιο ουσιώδη πράγματα στην κατασκευή eshop. Φιλοξενία είναι ο χώρος που είναι αποθηκευμένο – φιλοξενείτε το site μας, δηλαδή τα αρχεία μας και η βάση δεδομένων μας. Φανταστείτε το σαν ένα υπολογιστή, που έχει επεξεργαστή, μνήμη και σκληρό δίσκο. Όσο πιο ποιοτικά τα χαρακτηριστικά του, τόσο και μεγαλύτερο το κόστος του. Ο λόγος που η φιλοξενία είναι παρεξηγημένη, είναι γιατί υπάρχουν ετήσια πακέτα φιλοξενίας με 40-50€, την δουλειά τους την κάνουν, οπότε πολλοί επιχειρηματίες τα επιλέγουν για οικονομία. –ΛΑΘΟΣ– Ποτέ μα ποτέ μην επιλέγετε φτηνά πακέτα φιλοξενίας για eshop. Παρέχουν ελάχιστη ασφάλεια, και είναι τρομερά αδύναμα σε πόρους, με αποτέλεσμα το eshop να δυσλειτουργεί. Ειδικά το WordPress και το Magento έχουν ανάγκη από ποιοτικούς servers για να δουλέψουν σωστά. Η συμβουλή μου είναι να υπολογίζεται την φιλοξενία από 200-500€ ετησίως. Αν σας φανεί μεγάλο σαν νούμερο, σκεφτείτε πόσα δίνετε για το ενοίκιο του φυσικού σας καταστήματος.
- ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ: Τα eshop που βασίζονται σε cms καλό είναι να έχουν κάποια συντήρηση. Τα cms όπως το WordPress έχουν συχνές ενημερώσεις και αναβαθμίσεις, που τις περισσότερες φορές αφορούν ενημερώσεις ασφαλείας. Αυτές τις βασικές ενημερώσεις μπορεί να τις κάνει ο προγραμματιστής σας σε μηνιαία βάση και το κόστος ξεκινάει συνήθως από 50€.
ΣΕ ΑΝΤΙΘΕΣΗ ΜΕ ΤΟ ΚΟΣΤΟΣ ΤΟΥ DOMAIN KAI TOY HOSTING, ΤΟ ΚΟΣΤΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ ΤΟΥ ESHOP ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ
ΤΕΛΙΚΑ ΠΟΣΟ ΚΟΣΤΙΖΕΙ ΕΝΑ ESHOP;
Αφού καταφέρατε να φτάσετε μέχρι εδώ – και ακόμα κόστος για κατασκευή eshop δεν έχετε ακούσει – θεωρώ τίμιο να σας δώσω τουλάχιστον μια ρεαλιστική κλίμακα βασικών τιμών.
Αν θέλετε να ξεκινήσετε συντηρητικά, η κατασκευή ενός οικονομικού eshop με wordpress θα σας κοστίσει από 600€ + 100-150€ (domain+hosting) και θα έχετε ένα έτοιμο, όμορφο και λειτουργικό ηλεκτρονικό κατάστημα, στημένο σε wordpress.
Αν έχετε ήδη φυσικό κατάστημα, και θέλετε να αυξήσετε τις πωλήσεις και τον τζίρο σας, απευθυνόμενοι σε ένα αγοραστικό κοινό χωρίς γεωγραφικούς περιορισμούς, το μέσο κόστος κατασκευής eshop είναι 1200-1500€ + φιλοξενία(200-300€/έτος)
ΜΗΝ ΦΥΓΕΤΕ ΑΚΟΜΑ !!!
ΔΕΙΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΕΣ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ESHOP ΚΑΘΩΣ ΚΑΙ ΤΙΣ ΠΡΟΣΦΟΡΕΣ ΜΑΣ